Aikamoinen vuosi on lopuillaan!

Kirjoittanut Sami Grönberg 31.12.2020 9:22
Sami Grönberg

Vuosi 2020 tullaan muistamaan suurena Covid-19 -pandemiavuotena, joka jättää todennäköisesti merkittävän jäljen koko yhteiskuntaan. Siirtyminen suuressa mittakaavassa etätyöhön on ollut suuri muutos, jonka kaikkia vaikutuksia emme vielä tiedä.

Pandemia on vaikuttanut meihin kaikkiin, mutta vaikutukset ovat olleet hyvin erilaisia. Joillakin aloilla työt ovat loppuneet kokonaan, kun taas toiset ovat selvinneet vähäisemmillä kolhuilla. Kuten aina, joukossa on myös voittajia, joiden liiketoiminta on hyötynyt tästä kaikesta. IT-alan luonne on, että palveluja tuotetaan asiakkaille pandemiasta riippumatta. IT-palvelujen, Tietoverkkojen, Konesalipalvelujen ja Contact Center -ratkaisujen pitää toimia. Joiltakin osin myös tarve laadukkaimmille etätyöratkaisuille lisäsi meidänkin liiketoimintaa. Olemme varmasti selvinneet vähäisemmillä vaurioilla kuin monet muut yritykset, mutta välillisesti vaikutukset esim. asiakkaiden vaikeuksien kautta ovat olleet meillekin merkittäviä.

Kasvun tiellä ja muutosten kynnyksellä

Advania on ainoa kaikissa Pohjoismaissa toimiva IT-palvelutarjoaja ja tavoitteenamme on kasvattaa toimintaamme merkittävästi myös Suomessa. Advanian vuosi 2020 alkoi vauhdikkaasti, kun Accountor ICT Oy:n (AICT) yritysosto saatiin valmiiksi heti vuoden alussa. AICT täydentää hyvin Advanian palvelutarjontaa Suomessa ja parantaa merkittävästi meidän kykyämme tuottaa laadukkaita IT-palveluja asiakkaillemme. Näimme, että molemmilla yrityksillä on merkittäviä vahvuuksia ja yritysten integrointi yhdeksi kokonaisuudeksi tekee meistä selvästi vahvemman kokonaisuuden.

Aloitimme integraatioprojektin ja uusi yhdistetty organisaatio astui voimaan 1.3.2020 – vain muutama viikko ennen kuin Suomi pistettiin kiinni. Aika on ollut kaikille hankalaa ja niinpä integroituminen tässä tilanteessa on ollut kokonaisuudessaan erittäin vaikeaa. Työyhteisön ja toimintakulttuurien muodostuminen tapahtuvat hiljalleen ja parhaiten integraatio tapahtuu, kun ihmiset tutustuvat ja oppivat luottamaan toisiinsa. Suomalaisessa yritysmaailmassa tutustuminen tapahtuu sujuvimmin epävirallisissa ja vapaamuotoisissa tapahtumissa, mutta tänä vuonnahan juuri mitään tilaisuuksia ei ole voinut järjestää.

Havaintoja etätyöskentelystä

Vaikka etätyö on IT-alalla hyvin tyypillistä, niin siirtyminen etätyöhön tässä laajuudessa tuotti paljon ennakoimattomia haasteita myös meille. Tässä muutamia varmasti useimmille tuttuja havaintoja:

  • Etätyö ei sovi kaikille, toiset eivät halua tuoda töitä kotiin.
  • Työn ja vapaa-ajan sekoittuminen johtaa helposti siihen, että on koko ajan töissä.
  • Työnteon onnistuminen kotona riippuu perhetilanteesta ja tilasta.
  • Varsinkin lapsiperheissä työnteon sovittaminen yhteen perheen arjen kanssa on erittäin haastavaa.
  • Työergonomiaan pitää suhtautua vakavasti. Pitkäaikainen työskentely esim. sohvalla ei ole suositeltavaa.
  • Riittävästä ravinnosta ja ruokailurytmistä on syytä pitää kiinni.

Kommunikaatio on etätyössä hankalampaa. Toimitusjohtajalle ei helposti soitella Teams-puheluja, mutta toimistolla kynnys jutteluun on pienempi. Teams-puheluissa ihmisten tapa puhua voi olla myös tiiviimpi. Kuulin itse kommentteja, että olen paljon rennompi face-to-face palaverissa kuin etäpalaverissa.

Opimme myös, että tosiasiallisesti jotkin prosessit ovat perustuneet epävirallisiin kahvipöytäkeskusteluihin. Etätyöskentely katkaisee myös nämä epäviralliset, mutta toimivat prosessit.

Syksyllä koin, että ihmiset alkoivat selvästi turhautua, mikä johti myös ilmapiirin kiristymiseen. Vapaamman kesän jälkeen uusi karanteeni kiristi hermoja. Yhden selityksen mukaan etätyön ongelma on, että yhteydenpito on helposti vain negatiivista. Ollaan yhteydessä, kun joku ei toimi tai on myöhässä – työpaikan sosiaalinen verkosto ja rupattelutuokiot, jotka normaalisti tasapainottavat kommunikointia, jäävät pois.

Mitä tästä kaikesta jää käteen?

Kaikissa kriiseissä piilee muutoksen siemen. Ihmiset ovat avoimempia ja halukkaampia ajattelemaan eri tavalla. Halutut muutokset pitää viedä maaliin: "ei saa hukata hyvää kriisiä". Meillä on haasteena integraation vieminen maaliin, mikä tarkoittaa mm. sovittujen prosessien ja toimintatapojen valmiiksi saamista ja niiden jalkauttamista. Samaan aikaan pitää sopeuttaa toimintatavat uuteen normaaliin: miten huolehditaan työntekijöiden ja esimiesten jaksamisesta, ja miten varmistetaan tiedonkulku sekä sisäisesti että asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa. Eli lopulta kyse on yksinkertaisesti siitä, että mietitään, mitä tehdään, tehdään se, eikä tehdä mitään muuta!

Toivorikasta uutta vuotta 2021!

Sami Grönberg
CEO

 

 

 

Aiheet: advania, Integraatio, koronavuosi, 2020, etätyö