Yllättävä oivallus taustalla – Advaniasta pohjoismaisten IT-palvelujen vahva haastaja

Kirjoittanut Advania Finland 2.2.2022 8:43


”Suoraan sanottuna ihmettelemme sitä, että IT-ala nähdään niin teknologiakeskeisenä”, sanoo Advanian Suomen toimitusjohtaja Sami Grönberg. ”Kaikki riippuu kuitenkin ihmisten välisestä yhteistyöstä. Teknologialla ei tee mitään ilman ihmisiä, ja ilman parasta teknologiaa ei edes tahdo saada osaavia ihmisiä töihin. Peräänkuulutamme ihmisläheisiä IT-palveluja.”

 

 

Noin miljardin euron liikevaihdollaan Advania on IT-palvelualan nouseva tähti Pohjois-Euroopassa. Yhtiön taustalta löytyy investointipankki Goldman Sachs, ja Advania on vastikään laajentanut toimintansa myös Iso-Britanniaan pilvipalveluja vahvistavan yritysoston kautta. Suomessa yhtiöllä on jo noin sadan asiantuntijan joukkue.

 

Menestyksen vauhtia on siivittänyt tiukan ihmiskeskeinen toimintafilosofia. Advanian suomalaiset ja pohjoismaiset asiakkaat toimivat yhteiskunnan kaikilla alueilla, julkissektorista teollisuuteen ja palvelualoille.

 

Digitaalinen toimintaympäristö muuttuu nopeasti, ja tämän päivän parhaat teknologiat saattavat olla parin vuoden päästä muinaishistoriaa. On vaikeaa pysyä ajan tasalla siitä, mihin suuntaan kehityksessä pitäisi suunnata.

 

Teknologiaa kehittävät yritykset päivittävät ratkaisujaan jatkuvasti, mutta ostajana on vaikea pysyä kärryillä siitä, mitkä järjestelmät ovat valmiina tulevaisuuteen. Kysyntää on luottotoimittajalle, jonka kanssa voi tehdä pitkäkestoista yhteistyötä.

 

Advania hakeutuu tarpeiden tunnistamisen vaiheessa samalle puolelle pöytää asiakkaansa kanssa. Järjestelmät suunnitellaan asiakkaan nykyiset ja tulevaisuuden tarpeet kartoittaen. Teknologiavalinnat seuraavat toiminnan päämääriä, ei päinvastoin.

 

”Ihmiskeskeisyys auttaa asiakkaidemme kykyä toimia”, Grönberg sanoo. ”Yksityisellä sektorilla syntyy liikearvoa. Julkisella sektorilla tuloksena on toimivia prosesseja ja tehoa arkeen.”

 

”Kun asiakkaan työntekijät ovat tyytyväisiä ja toiminta rullaa, mekin voimme hyvin. Teemme työtä tuttujen suurten kansainvälisten teknologiakumppanien kanssa, joten pystymme auttamaan asiakkaita valitsemaan juuri heille sopivat ratkaisut.”

 

Advania rakentaa liiketoimintakriittistä IT-infrastruktuuria. Tänä päivänä tämä tarkoittaa useimmiten digitaalisiirtymää pilviympäristöistä asiakaspalvelujärjestelmiin ja digitaalisen työn välineisiin. Käytännön työ asiakkaan kanssa ulottuu järjestelmäarkkitehtuurin suunnittelusta ja integraatioista tietoturvaan sekä koulutuksiin. 

 

”Se mitä teemme ei ole poikkeuksellista”, Grönberg toteaa. ”Meidät erottaa muista tapa, jolla teemme, ja se miksi teemme näin. Toimimme ihminen edellä, jotta asiakkaidemme arki olisi helpompaa ja jotta he menestyisivät entistäkin paremmin.”

 

Advanialla on huomioitu muutos asiakkaiden tavassa ostaa palveluja. Ei ole enää itseisarvo omistaa teknologiaa, vaan palveluista halutaan maksaa käytön mukaan. Uuden palvelumallin takana on uusi, älykäs teknologia sekä Advanian pyrkimys pitkäaikaisiin luottokumppanuuksiin.

 

“Tavoitteena on siis aito kumppanuus sen sijaan, että pyrittäisiin tiettyyn palvelutasoon pitkillä sitoumuksilla. Saman ja enemmän voi saada aidolla yhteistyöllä, jonka avain ei ole sopimuksen pituus vaan asiakkaan tarpeet”, Grönberg sanoo.

 

Advanialla on noin 3 500 työntekijää Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa ja Isossa Britanniassa.

 

Herättikö kirjoitus ajatuksia? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää. 

 

Ota yhteyttä

 

Aiheet: Kumppanuus, advania, Teknologia, Sami Grönberg, ihmisläheinen, palvelut, digitaalinen, it-palvelut

Jaamme blogissamme ajankohtaista tietoa rikastetun asiakaspalvelukokonaisuuden kehittämisestä ja merkityksestä. Kirjoittajina toimivat Advanian asiantuntijat.

Tilaa artikkelit sähköpostiisi

Viimeisimmät artikkelit